Τι θα βρει μπροστά του ο νέος υπουργός Εσωτερικών – Ποιες είναι οι επείγουσες εκκρεμότητες για Δημόσιο, ΟΤΑ

Βαρύ χαρτοφυλάκιο και διευρυμένο πεδίο ευθύνης αναλαμβάνει ο (υπερ)υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης της νέας κυβέρνησης Νίκος Βούτσης, ο οποίος, εκτός των ζητημάτων που αναφέρονται στην εσωτερική λειτουργία του Κράτους και την Αυτοδιοίκηση, θα έχει μαζί τον αναπληρωτή υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης Γιώργος Κατρούγκαλος, θα έχει στην αρμοδιότητά του και τον τομέα της Δημόσιας Διοίκησης. Ο νέος υπουργός αναμένεται να δώσει μεγάλη έμφαση και σε θέματα μεταναστευτικής καθώς ορίστηκε ειδικός υφυπουργός για τα θέματα αυτά, η κ. Τασία Χριστοδουλοπούλου. Στο (υπερ)υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης περιλαμβάνονται επίσης το Προστασίας του Πολίτη (αναπληρωτής υπουργός ο Γιάννης Πανούσης) και το Μακεδονίας-Θράκης(υφυπουργός η Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά από τους ΑΝΕΛ).

Σε εκκρεμότητα αυτή τη στιγμή παραμένουν τα ζητήματα που έχουν σχέση με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και το νέο μισθολόγιο, στο οποίο ζητούσε αλλαγές η τρόικα. Ως προς το αίτημα των δανειστών για απολύσεις, υπενθυμίζεται ότι η συμπλήρωση των 15.000 απολύσεων, υπολειπόταν κατά 4.000 περίπου απομακρύνσεις στο δημόσιο τομέα. Το συγκεκριμένο θέμα, να σημειωθεί, είχε ουσιαστικά τεθεί εκτός συζήτησης στη διάρκεια των τελευταίων διαπραγματεύσεων με την τρόικα. Η απερχόμενη κυβέρνηση, άλλωστε, είχε φτάσει κοντά στην ικανοποίηση του ποσοτικού στόχου. Επομένως, μπορεί κανείς να υποθέσει ότι τη νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν θα την απασχολήσει διόλου το συγκεκριμένο θέμα. Αντιθέτως, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να υλοποιήσει τη δέσμευσή της για αποκατάσταση όλων των αντισυνταγματικά απολυμένων δημοσίων υπαλλήλων.

Ως προς την αξιολόγηση, ο πρώην υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, είχε προλάβει να θέσει σε δημόσια διαβούλευση το (τελευταίο) νέο πλαίσιο. Ο νέος υπουργός και το επιτελείο του αναμένεται να διαμορφώσουν εκ νέου ένα σύστημα αξιολόγησης, από τη στιγμή μάλιστα που οι διαδικασίες για την αξιολόγηση των υπαλλήλων που προβλεπόταν στο σχεδιασμό της προηγούμενης ηγεσίας, κρίνονταν ότι εξυπηρετούσαν μνημονιακές στοχεύσεις, πέραν από το νεοφιλελεύθερο προσανατολισμό τους. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευθεί ότι «η αξιολόγηση υπαλλήλων και υπηρεσιών θα γίνεται στη βάση αντικειμενικών δεικτών».

Μισθολόγιο

Περαιτέρω, στον «πάγο» είχε τεθεί και η εφαρμογή του νέου μισθολογίου, με το σχετικό πλαίσιο, ύστερα από τις «μαραθώνιες» συζητήσεις με την τρόικα, να μην διαμορφώνεται σε νομοσχέδιο. Αναμένεται να αποσαφηνιστούν οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης επί του θέματος.

Επιπλέον, ο ΣΥΡΙΖΑ, προεκλογικά, είχε κάνει λόγο για κατάργηση του θεσμού της διαθεσιμότητας στα πλαίσια της κινητικότητας για τον εξορθολογισμό της κατανομής προσωπικού μεταξύ των υπηρεσιών και των υπουργείων.

Επίσης, μεταξύ άλλων, αναφορικά με την Δημόσια Διοίκηση, ο ΣΥΡΙΖΑ περιελάμβανε στο πρόγραμμά του:

– Τον περιορισμό της φυσικής επαφής διοίκησης και διοικουμένου για την καταπολέμηση της μικρής διαφθοράς με την αναβάθμιση των ΚΕΠ (μετατροπή σε Πολυδύναμα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και Επιχειρήσεων) και τη δημιουργία τμημάτων εξυπηρέτησης πολιτών (front desk σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες).

– Την εισαγωγή της ηλεκτρονικής Κάρτας για κάθε πολίτη με όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για την συναλλαγή με τη δημόσια διοίκηση

– Την κατάργηση του πλήθους δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση οικοδομικών αδειών και αδειών λειτουργίας καταστημάτων. Στη θέση του προληπτικού ελέγχου εισάγουμε τον κατασταλτικό έλεγχο με αυστηροποίση των κυρώσεων σε περιπτώσεις ψευδών δηλώσεων.

Αυτοδιοίκηση

Η αλλαγή κυβέρνησης έρχεται σε μια περίοδο «οικονομικής ασφυξίας» για την Αυτοδιοίκηση, όπου οι απαιτήσεις των αιρετών από τη νέα πολιτική ηγεσία της χώρας, είναι πολλές για τον θεσμό που εξ ορισμού βρίσκεται εγγύτερα στον πολίτη. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αναλάβει πολλές ευθύνες και αρμοδιότητες που της μεταφέρθηκαν από το Κράτος, χωρίς όμως να συνοδευτούν από τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους και το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την μείωση κατά 60% της κρατικής χρηματοδότησης προς την Αυτοδιοίκηση Α΄Βαθμού τα τελευταία χρόνια, δημιούργησαν ανυπέρβλητα προβλήματα και αδυναμίες, τις οποίες οι δημοτικές αρχές προσπαθούν να τις καλύψουν με κάθε τρόπο.

Παρευρισκόμενη σε συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ, η πρώην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣ είχε εμφανίσει τις προθέσεις της να καταρτίσει ένα νομοσχέδιο-μαμούθ, όπου θα συμπεριλαμβάνονταν όλα τα ζητήματα που απασχολούν τους ΟΤΑ, με στόχο την επίλυσή τους.

Οι αιρετοί είχαν θέσει μια σειρά από αιτήματα, με κυριότερα :
Να αποκτήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση τη δυνατότητα διαχείρισης ευρωπαϊκών προγραμμάτων χωρίς μεσάζοντες. Θέλουμε τελικούς δικαιούχους τους Δήμους, χωρίς να παρεμβαίνουν άλλοι φορείς.
Μεγαλύτερη συνεισφορά του Πράσινου Ταμείου, σε ποσοστό 10%, για έργα ανάπτυξης στους δήμους, σημειώνοντας ότι ενώ αρχικά προβλεπόταν η απόδοση του 90% των εσόδων, σήμερα το ποσοστό έχει φτάσει στο 2,5%.
Σε ότι αφορά στις διευκολύνσεις αποπληρωμής των δανείων των Δήμων, ζήτησε από την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών να στηρίξει το αίτημα της Αυτοδιοίκησης για μείωση του επιτοκίου δανεισμού των δήμων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στο ύψος του επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
Έθεσε το αίτημα να ενταχθούν στο πρόγραμμα των ληξιπρόθεσμων όσοι Δήμοι οφείλουν στο Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία ακόμη και αν οι οφειλές αυτές αφορούν σε χρέη δημοτικών επιχειρήσεων και ανωνύμων εταιρειών των δήμων που μετά την εκκαθάρισή τους μεταβιβάστηκαν στους δήμους.
Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των δήμων και ιδιαίτερα των μικρών σε μέγεθος πληθυσμού , αλλά και για λόγους ισοτιμίας, ζήτησε να δοθούν έξοδα παράστασης σε όλους τους αντιδημάρχους, να καλύπτονται τα έξοδα μετακίνησης δημοτικών συμβούλων σε καλλικρατικούς δήμους, να δοθεί η δυνατότητα πρόσληψης ειδικών συνεργατών και συμβούλων σε όλους τους δήμους της χώρας σε αριθμό αντίστοιχο με αυτό των αντιδημάρχων.

Τα πρώτα μέτρα της νέας κυβέρνησης για το Δημόσιο

Σύμφωνα με τις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ, τα πρώτα μέτρα της κυβέρνησης του θα αφορούν:

• Τον περιορισμό της φυσικής επαφής διοίκησης και διοικουμένου για την καταπολέμηση της μικρής διαφθοράς με την αναβάθμιση των ΚΕΠ (μετατροπή σε Πολυδύναμα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και Επιχειρήσεων) και τη δημιουργία τμημάτων εξυπηρέτησης πολιτών (front desk σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες).

• Εισαγωγή της ηλεκτρονικής Κάρτας για κάθε πολίτη με όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για την συναλλαγή με τη δημόσια διοίκηση

• Κατάργηση του πλήθους δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση οικοδομικών αδειών και αδειών λειτουργίας καταστημάτων. Στη θέση του προληπτικού ελέγχου εισάγουμε τον κατασταλτικό έλεγχο με αυστηροποίση των κυρώσεων σε περιπτώσεις ψευδών δηλώσεων.

• Συγκρότηση ειδικού γραφείου κωδικοποίησης της νομοθεσίας υπό την ευθύνη της Βουλής των Ελλήνων με εξασφάλιση εξασφαλίζουμε της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών στην νομοθεσία όπως αυτή κάθε φορά ισχύει.

. Καταπολέμηση της μεγάλης διαφθοράς και της διαπλοκής – Σπάμε το τρίγωνο της διαπλοκής μεταξύ πολιτικών κομμάτων – οικονομικής ολιγαρχίας/ιδιοκτητών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Τραπεζών.

«Καλλικράτης»

Το νέο θεσμικό πλαίσιο θα έχει ως επίκεντρο την πραγματική δημοκρατία, την ανοιχτή και διαφανή λειτουργία των ΟΤΑ, τη συλλογικότητα, τον πλουραλισμό, τη λήψη των αποφάσεων από τη βάση, δηλαδή από το επίπεδο των δημοτών.

Συγκεκριμένα, η διαφορετική φιλοσοφία φέρεται να αποτυπώνεται σε: Επανεξέταση της χωροταξίας, με λειτουργικά κριτήρια και τη σύμφωνη γνώμη της κοινωνίας, την καθιέρωση τής απλής αναλογικής – ως πάγιου εκλογικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες και τα Όργανα της Αυτοδιοίκησης, την ενίσχυση των Συλλογικών Οργάνων, τη θέσπιση μορφών Ενδοδημοτικής και Ενδοπεριφερειακής Αποκέντρωσης και Τοπικής Δημοκρατίας, την καθιέρωση μηχανισμών δημόσιας λογοδοσίας και κοινωνικού ελέγχου.

Χρηματοδότηση των ΟΤΑ

Πρωταρχικός στόχος τής νέας κυβέρνησης αναμένεται να είναι, η σταδιακή αύξηση της χρηματοδότησης των ΟΤΑ, σε αντιστοιχία προς τις ασκούμενες αρμοδιότητες.

Προς αυτήν την κατεύθυνση εξετάζεται η απευθείας μεταβίβαση μέρους των φορολογικών εσόδων στην Αυτοδιοίκηση, με τη δυνατότητα, αλλά και την ευθύνη τής διαχείρισής τους, με ταυτόχρονη δημιουργία ενός μηχανισμού σύγκλισης, που θα εξασφαλίζει τη δίκαιη αναδιανομή των πόρων, μεταξύ πλούσιων και φτωχότερων Δήμων.

Παράλληλα, εξετάζεται η μετατροπή του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων σε Αναπτυξιακή Τράπεζα, που θα παρέχει με δίκαιους και βιώσιμους όρους, τους απαραίτητους πόρους στους Δήμους και τις Περιφέρειες, για την υλοποίηση των αναπτυξιακών τους πρωτοβουλιών.

Αναφορικά με τις Περιφέρειες, οι κυριότεροι στόχοι εμφανίζονται να είναι οι εξής δύο: Πρώτον, να αποκτήσουν αρμοδιότητες, που θα επιτρέψουν στα Περιφερειακά τους Συμβούλια να λειτουργήσουν με πλήρη αυτονομία, να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν συνολικές περιφερειακές πολιτικές και δεύτερον, να αποκτήσουν έναν χαρακτήρα πιο κοινωνικό, εγγύτερα στον πολίτη, με στόχο να γίνουν ο πολιτικός εκφραστής της κάθε τοπικής κοινωνίας.

aftodioikisi.gr

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο