Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΣΚΟΥΝΗ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΤΕΔΚΝΑ

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΩΝ Ο.Τ.Α.
Το συνέδριό μας συμπίπτει με μία πρωτόγνωρη διεθνή οικονομική κρίση. Μία κρίση που οι επιπτώσεις της στην Ελληνική Οικονομία είναι, ήδη, ορατές και προϊδεάζουν για ακόμη χειρότερες μέρες. Ήδη, ολόκληροι κλάδοι της Ελληνικής Οικονομίας (κατασκευαστικός τομέας, εμπορία αυτοκινήτων, κ.ά.) βρίσκονται σε ύφεση και μεγάλη πτώση των δραστηριοτήτων τους.
Κατά συνέπεια η κρίση αυτή θα πλήξει κυρίως τους άνεργους, τους συνταξιούχους, τους εργαζόμενους, τους μικρούς επιχειρηματίες, κ.ά., δηλαδή τη μεγάλη πλειοψηφία των συμπολιτών μας, οι οποίοι αδυνατούν να σηκώσουν το βάρος των επιπτώσεών της.
Αυτές οι επιπτώσεις μας αφορούν άμεσα. Είμαστε ο πλησιέστερος φορέας εξουσίας προς τον πολίτη και οι πρώτοι που θα δεχτούμε την πίεση από τους δημότες μας για την αντιμετώπιση και επίλυση των έντονων κοινωνικών προβλημάτων τους. ΑΣΚΟΥΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
Για τους λόγους αυτούς, χρειάζεται άμεσα να πάρουμε μία σειρά μέτρων και πρωτοβουλιών που θα κινούνται σε δύο κατευθύνσεις:

  1. Ενίσχυση των κοινωνικών και προνοιακών δομών μας για στήριξη των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
  2. Ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου της Αυτοδιοίκησης με την εκτέλεση έργων υποδομής που θα τονώσουν την τοπική οικονομία και απασχόληση.

Από τον τρόπο με τον οποίο οι ξένες Κυβερνήσεις και τα Κράτη αντιμετωπίζουν την οικονομική κρίση αβίαστα βγαίνει το συμπέρασμα για τον καθοριστικό ρόλο του Κράτους και των Δημοσίων επενδύσεων. Η Κυβέρνηση, όσο ποτέ άλλοτε, πρέπει να εμπιστευτεί την Αυτοδιοίκηση, πρέπει να ενισχύσει την χρηματοδότηση των Δήμων για τις παραπάνω δράσεις εάν θέλει αποτελεσματικά να παρέμβει στην αντιμετώπιση της κρίσης.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ Ο.Τ.Α. ? ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ

Η Κυβέρνηση έχει ήδη καταθέσει το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2009 και μέχρι την κατάθεση του προϋπολογισμού, προς το τέλος Νοεμβρίου, δε μπορούμε να έχουμε μία πλήρη και σαφή εικόνα των οικονομικών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Με βάση λοιπόν, το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2009 και τα γενικότερα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι και οι Κοινότητες έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

      1. Μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η μείωση του Π.Δ.Ε. κατά 1 δις ?, όχι μόνο δε βοηθά στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, αλλά την επιτείνει. Τώρα χρειάζεται το Κράτος να ενισχύσει τον παρεμβατικό του ρόλο και να προχωρήσει σε γενναία αύξηση του Π.Δ.Ε. και κατ? επέκταση στην χρηματοδότηση έργων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού.
      2. Απόδοση παρακρατηθέντων πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Από τον Απρίλιο είχε συμφωνηθεί μεταξύ του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών κ. Γιώργου Αλογοσκούφη και του Προέδρου της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. (επιστολή Προέδρου Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. 9-4-08) η απόδοση των παρακρατηθέντων 1.711 εκατ. ? σε οκτώ δόσεις. Η πρώτη εξ αυτών να καταβληθεί το Δεκέμβριο του 2008 και να είναι ίση με 110 εκατ. ? και οι υπόλοιπες δόσεις τον Ιανουάριο κάθε έτους από το 2009, ίσες με το 1/7 του υπολοίπου, ήτοι 229 εκατ. ?. Μέχρι στιγμής δεν έχει ψηφιστεί η διάταξη Νόμου για την απόδοση των παρακρατηθέντων, ενώ η πρώτη δόση των 110 εκατ. ? του Δεκεμβρίου μετατίθεται για το 2009. Επομένως, η εγγραφή στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 1.711 εκατ. ? ουδεμία διασφάλιση μας παρέχει.
      3. Αύξηση τελών κυκλοφορίας. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού έχει εγγραφεί το 90% των τελών κυκλοφορίας από το 50% (Ν. 3647/08, ΦΕΚ Α? 194) που αντιστοιχεί περίπου σε 505 εκατ. ? αύξηση των Κ.Α.Π. Αυτή είναι και η μόνη δέσμευση που υλοποίησε η Κυβέρνηση μέχρι στιγμής.
      4. Απόδοση παρακρατηθέντων 250 εκατ. ? του 2008. Η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί από τον Απρίλιο του 2008 (επιστολή του κ. Γιώργου Αλογοσκούφη προς Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. 8-4-08) για την απόδοση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση 250 εκατ. ? μέχρι τέλους Αυγούστου έναντι παρακρατηθέντων πόρων 593 εκατ. ? του 2008. Η Κυβέρνηση υπαναχώρησε και πρότεινε το ως άνω ποσό να καταβληθεί σε τέσσερις ισόποσες δόσεις των 62,5 εκατ. ? η κάθε μία, δύο δόσεις εντός του 2008 και δύο δόσεις τους πρώτους μήνες του 2009. Παρά τις έντονες διαφωνίες μας για την μη απόδοση άμεσα όλου του ποσού, το αίτημά μας είναι να δοθούν ως έκτακτη οικονομική ενίσχυση για να μην υπάρχουν οι προβλεπόμενες κρατήσεις. Έχουν αποδοθεί 62,5 εκατ. ? και εμμένουμε για την απόδοση και των υπολοίπων χωρίς κρατήσεις. Είναι αυτονόητο, ότι όλοι μας είχαμε προγραμματίσει και σχεδιάσει τις πολιτικές μας και φυσικά τις υποχρεώσεις μας με βάση τα 360 εκατ. ? μέχρι τέλους του έτους και σήμερα πολλοί εξ ημών εναγωνίως αναζητούν τρόπους εξόφλησης των υποχρεώσεών μας.
      5. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, όπως κάθε χρόνο, και στον κωδικό «Λοιπές αρμοδιότητες στους ΟΤΑ λόγω μεταβίβασης αρμοδιοτήτων», έχει εγγραφεί κονδύλι 180 εκατ. ?. Αναγκαία θεωρείται η διευκρίνιση, αφού στο Νόμο για την αύξηση των τελών κυκλοφορίας σε 90% η Κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι αυτό έγινε για την κάλυψη των μεταφερθεισών αρμοδιοτήτων στην Α?/θμια Αυτοδιοίκηση.
      6. ΣΑΤΑ 2009. Με βάση το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2009 η προϋπολογιζόμενη ΣΑΤΑ προβλέπεται σε 920 εκατ. ?, ενώ με τα μεγέθη του κρατικού προϋπολογισμού, η ΣΑΤΑ έπρεπε να είναι 992 εκατ. ?. Υπάρχει λοιπόν, ένα έλλειμμα 72 εκατ. ?.
      7. Δάνεια από Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων. Προτείνουμε στην Κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα: α) Στο πάγωμα των δόσεων των Δήμων για δύο έτη 2009-2010. Ή Στην αναχρηματοδότηση των δανείων με επιμήκυνση του χρόνου εξόφλησης  β) Στην εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για την απρόσκοπτη συνέχιση της δανειοδότησης των Δήμων και των Δημοτικών τους Επιχειρήσεων από τις Τράπεζες. γ) Στη μείωση των υψηλών επιτοκίων χορηγήσεων του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δανείων.  Η πρόταση αυτή είναι μοναδική ευκαιρία, ώστε η Κυβέρνηση να κάνει πράξη την εξαγγελία της για μείωση των επιτοκίων, αφού το Τ.Π.Δ. ελέγχεται αποκλειστικά από το Κράτος και ταυτόχρονα να στείλει το μήνυμα προς τις άλλες τράπεζες να κάνουν το ίδιο. Η πρόταση αυτή είναι πάγιο αίτημα της Τ.Α. και τώρα είναι η ώρα για την υλοποίησή του.
      8. Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ». Διεκδικούμε να μην υπάρξει παρακράτηση το 2009 και 2010 για το πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ», δεδομένου ότι υπάρχει ικανό απόθεμα για τα έργα που ήδη εκτελούνται ή έχουν δημοπρατηθεί. Με τον τρόπο αυτό θα? χουμε σημαντική αύξηση της ΣΑΤΑ για την εκτέλεση δημοτικών έργων.
      9. Δημιουργία «Πράσινου Ταμείου». Θεωρούμε άκρως απαραίτητο και σημαντικό τη δημιουργία «πράσινου ταμείου» για απαλλοτριώσεις χώρων για κοινόχρηστες και κοινωφελείς χρήσεις, δεδομένης της σωρείας αποχαρακτηρισμών μετά από την παρέλευση της 10ετίας από την επιβολή χαρακτηρισμού. Αποτέλεσμα να χάνονται και οι ελάχιστοι ελεύθεροι χώροι που τόσο έχουμε ανάγκη για την ποιότητα ζωής.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ
1) Παιδικοί ? Βρεφικοί ? Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, κ.ά. που είχαν δημιουργηθεί και λειτουργήσει στα πλαίσια του Γ? ΚΠΣ.
Με τη ΚΥΑ 46855/1622 ΦΕΚ Β? 1186/26/6/2008, που εξέδωσε η Κυβέρνηση για το νέο πλαίσιο χρηματοδότησης και λειτουργίας των προνοιακών δομών που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013, άλλαξε τους μέχρι τώρα φορείς υλοποίησης που ήταν οι Δήμοι και το ανέθεσε στον Οργανισμό Εργατικής Εστίας. Επίσης, περιόρισε δραστικά τις μέχρι τώρα ωφελούμενες οικογένειες, αφού αποκλείονται οι άνεργες μητέρες, οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι μετανάστες, ενώ το εισόδημα της οικογένειας δεν πρέπει να ξεπερνά τις 24.000 ?. Οι όροι αυτοί είχαν ως αποτέλεσμα να καλυφθούν μόνο 10.000 δικαιούχοι από την προκήρυξη του Ο.Ε.Ε. που προέβλεπε 16.000. Ταυτόχρονα, περιόρισε δραστικά τα ποσά που προβλέπονται ανά παιδί ? μειώνεται η χρηματοδότηση κατά 50% για κάθε παιδί ? με αποτέλεσμα την αδυναμία ομαλής λειτουργίας των δομών αυτών. Η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. με ομόφωνη απόφασή της έχει εκφράσει την πλήρη αντίθεσή της στις πιο πάνω ρυθμίσεις της Κυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση διεκδικούμε την υλοποίηση της δέσμευσης της Κυβέρνησης για την χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους του υπολοίπου 50%, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των προγραμμάτων φύλαξης των παιδιών.
2) Συνέχιση των προγραμμάτων «Βοήθεια στο Σπίτι», «Μονάδες Κοινωνικής Μέριμνας», «Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων».
Τα προγράμματα αυτά έληξαν στις 31 Αυγούστου και η Κυβέρνηση έδωσε παράταση μέχρι 31-12-08, χωρίς όμως να υπάρχει σαφής διευκρίνιση, τόσο του τρόπου χρηματοδότησης, όσο και του τρόπου συνέχισης μετά τις 31-12-08 από το ΕΣΠΑ (προγραμματική περίοδος 2007-2013) των νέων προγραμμάτων «Ενέργειες στήριξης ηλικιωμένων ατόμων που χρήζουν βοηθείας για την ενίσχυση της απασχολησιμότητας των εμμέσως ωφελουμένων ατόμων» και «Ενέργειες ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής και βελτίωση της ποιότητας ζωής των ηλικιωμένων και ατόμων που χρήζουν κατ? οίκον βοηθείας».
Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην προκήρυξη των προγραμμάτων αυτών από τις Διευθύνσεις Σχεδιασμού και Ανάπτυξης των Περιφερειών με αποτέλεσμα τα προγράμματα να βρίσκονται στον αέρα.
Οι Δήμοι απέδειξαν ότι έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν με αξιοπιστία στην ολοκληρωμένη άσκηση πολιτικών κοινωνικής πρόνοιας, αλληλεγγύης και φροντίδας. Με τη μεγάλη οικονομική κρίση είναι επιτακτικό καθήκον να διεκδικήσουμε από την Κυβέρνηση την υπαγωγή των προγραμμάτων αυτών στις μεταφερθείσες αρμοδιότητες, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος και να χρηματοδοτηθούν από το Κράτος. Η πίεση που θα δεχτούμε όλοι μας για την υλοποίηση αυτών των δράσεων από τους ηλικιωμένους και οικονομικά ασθενέστερους συμπολίτες μας θα? ναι πολύ μεγάλη.
3) Κέντρα Πρόληψης κατά των ναρκωτικών
Σε αδιέξοδο έχουν οδηγηθεί τα Κέντρα Πρόληψης, αφού το Υπουργείο Υγείας αρνείται να υλοποιήσει τη συμβατική του υποχρέωση για χρηματοδότηση με 12 εκατ. ? μέσω του ΟΚΑΝΑ. Ήδη, η Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. εκταμίευσε 2,5 εκατ. ? από τη συμβατική της υποχρέωση που είναι 5 εκατ. ?. Πολλά Κέντρα στην Αττική έχουν κλείσει και οι εργαζόμενοι είναι σε κινητοποιήσεις.
Διεκδικούμε την άμεση υλοποίηση της συμβατικής υποχρέωσης του Υπουργείου Υγείας για την εκταμίευση των 12 εκατ. ?, που αποτελεί τη στοιχειώδη υποχρέωση του Κράτους απέναντι στην κοινωνία μας και ειδικά στους νέους.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ένα σχόλιο